...

Vigyázz, mert megbasz a rézfaszú bagoly..!

Musikalisches Experiment

-- zene, makogás --
(mostanában főleg makogás..)

Utolsó kommentek

Ne lopj.

Creative Commons Licenc

das Hammerklavier


2011.06.13. 23:53 | annagramma | 3 komment

Délután a Beethovenről szóló fejeztet olvastam Harold C. Schonberg könyvéből, és jólesőn eltűnődtem a következőkön: "A B-dúr, a Hammerklavier, a zenetörténet leghosszabb, legnagyobb és legnehezebb szonátája, egy szinte eljátszhatatlan fúgával a zárótételben. Vajon komponált volna-e ilyen (technikailag) gyilkos tételt, ha nem lett volna süket? Elgondolkodtató."
A mellettem üdülő, amúgy németül folyékonyan beszélő öcsémnek felolvastam, és a hozzánemértés könnyedségével elcsevegtünk, vajon miért Hammerklavier a szonáta címe, mit is jelenthet az pontosan. Azt gondoltam, talán a zongora fejlődéséhez van köze az elnevezésnek, talán kimondottan valamely típusú, mechanikájú zongorára írta, vagy talán már a modern zongorára. Meg azt is gondoltam, hogy talán metaforikusan arra utal, hogy a szonáta kalapáccsal veri szét a zongorát, ami Beethoven vehemenciájától nem áll nagyon messze.

Párbeszédtöredék ugyanazanap cseten: 

-  Azt találtam, hogy a hammerklavier németül a fortepiano hagyományos neve, tehát rosszul következtettem. 
- You betrayed the music. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://rezfaszubagoly.blog.hu/api/trackback/id/tr562982010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tnsnames.ora 2011.07.27. 15:16:14

Megjegyzem Grieg e-moll szonátája, minden ismétléssel szerintem hosszabb az Op.106-os Hammerklavier szonátánál. És az sem könnyű egy darab. Nálam Glenn Gould (Grieg-rokon) egyelőre a referencia.

Ami még "felér" nehézségben a Hammerklavier szonátához az talán Liszt híres félórás h-moll szonátája. Én azon első hallásra egész konkréten bealudtam, annyira lefárasztott.

Hammerklavier szonátánál, egyértelműen Antal István felvétele a legjobb (meghaladhatatlanul?). Ez az a szonáta, amit alig-alig tudnak rendesen játszani, az összes nagy zongorista küszködik vele, többnyire eredménytelenül. Még Gisekingé a legérdekesebb talán. Backhausé sem igazán jó, és a maiak közül nekem kedves Valentina Lisitsa is egy borzalmas verziót tett fel Youtube-profile-jába. paradox módon nem a fúgába törik bele a bicska, hanem a harmadik tételbe, annak is rögtön a tempóválasztásába (szvsz).

A Hammerklavier az tényleg a modernkori kalapácszongora és szerintem is zongorafajtára utal (fejlettebb mehanikával és ezáltal hangzással), de nem vagyok a kérdés szakértője. Az első tételben meg rendesen kell "adni" a zongorának, ez nem kérdés... ;)

annagramma · http://rezfaszubagoly.blog.hu 2011.07.27. 22:20:04

Megnézem majd azt a Grieg-et:-) -- most annyira fellelkesedtem, hogy beraktam a Hammerklaviert.
Ahogy Mozart szonátáihoz Schiff, nálam Beethovenhez Barenboim tartozik -- de ahogy ezeket veszem most számba, eltöprengek, mennyire "értelmetlen" (itt szó szerint) dolgokban él az ember. Mert ez például megint olyan, hogy megvan nekem a Barenboim Beethovenszonáta-összes DVD-n (egy berlini koncertsorozaton játszotta őket végig nem nagyon rég, már öreg rajtuk), a hozzájuk tartozó mesterkurzusokkal, ráadásul személyesen kértem rá aláírást a maestrótól, és számomra ez bőven elég, hogy érzelmileg egy teljes életre (vagy többre:-) elkötelezzem magam az ő Beethoven-szonátái mellett. És most esik le, hogy ezt sem éreztem szükségét soha másoktól (kivéve az op. 27 harmadik tételét az elején, azt hiszem, azon szerettem bele Barenboimba) hallgatni: na ennyit a vertikális elmélyedésről?!?:-)

tnsnames.ora 2011.07.27. 22:57:18

Felraktam kottásan a Youtube-ra. ;)

Címkék: beethoven hétköznapi makogás párbeszédtöredék

süti beállítások módosítása